W ramach projektu „Tłumaczymy Żywioły” chętni uczniowie z klasy siódmej przeprowadzali doświadczenia związane z jednym z czterech żywiołów, czyli wodą.
Poszukiwali wody w cukrze, ziemniaku, drewnie, bibule, a także hydracie soli o nazwie siarczan(VI) miedzi(II) (fotografia nr 1 w galerii poniżej). Sporządzali roztwory o różnym stężeniu, więc także o różnej gęstości (fot. 2). Doświadczalnie badali wpływ temperatury na gęstość wody (fot. 3). Wyjaśniali co to znaczy, twarda woda i dlaczego w takiej wodzie nie pieni się mydło. A przy okazji badali odczyn roztworu mydła w kostce (fot. 4). Wskaźniki przynieśliśmy z kuchni, bo herbatę, sok z buraka, borówki amerykańskiej czy modrej kapusty można zrobić samemu (fot. 5). Dowiedzieli się co to jest osmoza i dlaczego żelowe misie i ziemniaki kurczą się w solance, a w wodzie destylowanej puchną (fot. 6). Puszczali bańki mydlane i zmniejszali napięcie powierzchniowe wody przy użyciu płynu do naczyń.