Jak zachęcić uczniów do czytania lektur i atrakcyjnie je omawiać?
W klasach IV d, V d i VI c na języku polskim omawiamy lektury w nowatorski sposób.
Uczniowie zawsze na początku analizy książki poznają cel, który później zostaje osiągnięty np:
- dowiesz się...
- poznasz...
- ocenisz...
- scharakteryzujesz...
- opiszesz...
- odtworzysz... itd.
Uczniowie tych klas często pracują z tekstem, kartami pracy, omawiają prezentacje oraz pracują w aktywny i kreatywny sposób, wykonując lapbooki, plakaty, które później prezentują na forum klasy. Przygotowują również pytania i quizy dla wszystkich chętnych uczniów. Tym samym inni koledzy i koleżanki mogą wykazać się znajomością lektury.
W ten sposób wszyscy uczą się planowania, programowania treści, pracy w zespole, akceptacji wypowiedzi innych uczniów, komunikacji, integracji, podejmowanie decyzji.
Opracowanie: p. E. Szymczyna-Zima