23 kwietnia to Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Proponujemy Wam aktywny udział w tym święcie. W jaki sposób? Chcemy zaprosić Was do działań, których głównych celem jest świetna zabawa, rozwijanie kreatywnego myślenia oraz promowanie czytelnictwa w oryginalny sposób. Przygotowaliśmy kilka zadań konkursowych tak, by każdy mógł wybrać to, które wydaje mu się najciekawsze. Jeśli ktoś uzna, że wszystkie zadania są świetne, to może wykonać je wszystkie i nie musi się ograniczać do jednego. Prace nadsyłacie do 7 maja na adres bszkolna2@gmail.com. Najlepsze prace, pokazujące niebanalne podejście do tematu i łączące słowo z obrazem, zostaną nagrodzone. Konkurs adresowany jest dla wszystkich uczniów klas 4-8.
Zadania konkursowe łączy hasło „Dajemy drugie życie książce lub gazecie*”. Jeśli macie w domu książki zniszczone, rozsypujące się, pogryzione przez psa, porwane, to właśnie nadszedł ich czas. Nie wyrzucajcie ich, tylko kreatywnie wykorzystajcie do jednego z trzech zadań. *(Oczywiście, można też wykorzystać nieaktualną i przeczytaną już gazetę czy magazyn) 1. Rysunek z wykorzystaniem kartek z książki lub stron z gazety Za przykłady niech posłużą klimatyczne prace artystki Annette Mangseth, publikującej swoje prace pod pseudonimem artystycznym Carambatack. Rysunek może mieć dowolny temat, liczy się wykorzystanie materiału, czyli strony ze starej książki lub gazety.
(wszystkie obrazy pochodzą ze strony https://www.epla.no/shops/carambatackdesign/)
Proste, lecz zmuszające do kreatywności. Waszym zadaniem jest wymyślenie hasła, które będzie zachęcało do czytania i promowało ten rodzaj rozrywki. Zdanie to należy następnie umieścić na stronie z książki lub gazety. Pamiętajcie, że poniższe przykłady to tylko jeden z wielu sposobów na zrealizowanie tego zadania. Liczymy na Waszą pomysłowość!
Bierzecie pisak i zamalowujecie tę część słów, które są wg Was niepotrzebne. Te, które pozostawicie utworzą nową jakość, czyli wiersz. Technika jest tutaj dowolna, bo można to zrobić korzystając z markera a można też zrobić stronie z książki/gazety zdjęcie i wrzucić choćby do Painta i tam poddać je obróbce. Można tez pokusić się o połączenie poezji z plastycznym podkreśleniem treści. Przykłady:
Zapraszamy do wspólnej zabawy! Nauczyciele bibliotekarze: mgr Małgorzata Balwierczak, mgr Aneta Rozenbajger |