Ten szczególny dzień został ustanowiony przez ONZ w 1992 r. Jego przesłaniem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat potrzeb, praw i trudności z którymi osoby niepełnosprawne mierzą się na co dzień oraz dążenie do ich pełnego, aktywnego udziału we wszystkich dziedzinach życia.
Głównym wydarzeniem realizującym te cele były warsztaty dla klas czwartych, które odbyły się w naszej szkole 3 grudnia 2024 r. Po krótkim wprowadzeniu do tematu przez p. Ewę Tarkę uczniowie mogli spróbować przez chwilę doświadczyć sytuacji, które są typowymi wyzwaniami dla osób z różnego rodzaju niepełnoprawnościami.
Słynna pedagog – Maria Montessori pomagała poznawać świat swoim podopiecznym zgodnie z zasadą: „Pozwól mi zrobić to samodzielnie”. Dowiedziono, że nauka przez doświadczenie jest efektywna, dlatego organizatorki wybrały tą metodę jako kluczową do zrozumienia rzeczywistości osób niepełnosprawnych .
Uczniowie kolejno realizowali zadania na stacjach tj. przejście slalomem osoby niewidomej z laską, rozpoznawanie przedmiotów po dotyku, pakowanie i rozpakowywanie plecaka szkolnego z zawiązanymi oczami i/lub niedominującą ręką, zapoznawanie się z alfabetem Braille’a , próba rozmowy pomiędzy osobami niesłyszącymi, pisanie i rysowanie ręką niedominującą, wejście o kulach po schodach, przejście slalomem z użyciem chodzika rehabilitacyjnego.
Uczniowie odgrywali role zarówno osób niepełnosprawnych jak i opiekunów udzielających wsparcia.
Dzieci chętnie korzystały z przygotowanych stacji, były zaangażowane, na bieżąco dzieliły
się swoimi spostrzeżeniami, co pozwala sądzić, że na co dzień będą przyjmować postawę szacunku i empatii w stosunku do osób z trudnościami.
Organizatorzy :
p. Ewa Tarka
p. Anna Ilska-Pansa
p. Małgorzata Warzkiewicz
p. Gabriela Darowska
Opracowanie:
p. Gabriela Darowska